De Paulus Kasim Samijo Stichting

Ter ere van Paulus Kasim Samijo (1944-2006) is deze stichting opgericht met als leidraad zijn levensmotto:

“Wat is er mooier dan andere mensen te helpen,
  immers wie goed doet, goed zal ontmoeten.”

Paulus was een sociaal bewogen onderwijzer aan de St. Ferdinand School te Copieweg in Suriname. Als onderwijzer deed hij zijn werk met veel passie. Hierbij was een goede toekomst voor zijn leerlingen van groot belang. Daarnaast voelde hij het als zijn plicht om mensen die het op sociaal of economisch vlak moeilijk had, oprecht te ondersteunen.

De stichting wil dit goede werk voortzetten door het verrichten van sociaal en medisch werk in Lelydorp en omstreken. Door middel van kleinschalige of individuele projecten worden de levensomstandigheden en het welzijn van individuen, gezinnen, lokale scholen of opvangcentra geholpen. De stichting vindt het belangrijk om ook de lokale inwoners in te zetten bij het realiseren van de projecten. Onze hulp is voornamelijk in materiële en voor een klein deel in financiële vorm (bv het betalen van schoolgeld voor leerlingen). Zoveel als mogelijk worden de benodigde materialen in Suriname gekocht waardoor de plaatselijke economie gestimuleerd wordt.

Door deze werkwijze en de aanwezigheid van plaatselijke bestuursleden, sympathisanten en/of ondersteuners die in nauw contact staan met het bestuur, wordt geprobeerd continuïteit en controle op de geboden hulp te waarborgen. Wij zijn van mening dat de lange-termijn effecten zeer belangrijk zijn en we blijven dan ook al onze projecten nauwgezet volgen.