Sinds een aantal jaren heeft de PK-Samijostichting connecties met het kinderhuis Mariahoeve in Lelydorp.In dit tehuis wonen kinderen waarvan de ouders niet voor ze kunnen zorgen of er gewoon niet of nauwelijks voor ze zijn of die hier geplaatst worden door politionele instanties. Het wordt met veel liefde en zorg gerund door Nesta en John., een echtpaar dat hun huis belangeloos en onvoorwaardelijk heeft omgevormd tot een thuis voor gemiddeld 25-30 kinderen van alle leeftijden.
Deze kinderen worden liefdevol opgevangen en voelen zich thuis in dit nest.

Het is een hele opgave voor Nesta en John, met hulp van hun dochter en zoon en enkele medewerkers, om het reilen en zeilen van dit huis in goede banen te leiden. Ze doen dit echter met een onvermoeide en nimmer aflatende inzet en ze hebben de intentie om de kinderen een zo normaal mogelijke jeugd te geven en ze daarbij rekening te leren houden met elkaar en samen op te groeien tot mensen die in de maatschappij zich zelfstandig kunnen handhaven.

Hierbij is scholing ook belangrijk en deze kinderen volgen dan ook allemaal de normale lessen op de diverse scholen. Er wordt gezorgd dat ze allemaal op tijd naar school gaan of gebracht worden en na de school wordt er ruimschoots tijd gemaakt om het huiswerk te maken en kunnen ze hierbij geholpen worden of helpen elkaar onderling.
Helaas kost dit alles handen vol geld. Subsidies zijn er niet en men is voor het overgrote deel afhankelijk van giften, goodwill en hulp van derden.
Daarbij is de economische situatie in Suriname verre van rooskleurig te noemen wat ’t alleen maar nóg moeilijker maakt voor hen om te overleven.

Omdat we allang overtuigd zijn van het nut en de noodzaak van dit kinderhuis en we weten dat de kinderen hier kansen krijgen die ze normaal gezien zeker niet zouden hebben, willen we als stichting, waar mogelijk, een helpende hand bieden aan Nesta en John en hen steunen in deze moeilijke taak die zij zelf als gewoon en vanzelfsprekend beschouwen.

Het kinderhuis Maria Hoeve heeft afgelopen jaar een verbouwing doorgevoerd via ons met steun van de damesvereniging  STERRE uit Maastricht.
Ze brachten een fijne som geld bijeen die werd gebruikt om de noodzakelijke verbeteringen door te voeren aan het gebouw n.l. de beide losstaande gebouwen werden verbonden door een soort veranda/ ontspanningsruimte die beschutting geeft tijdens de hevige regenval en wat koelte tijdens erg warme perioden.
Het is een fijne ruimte geworden voor ontvangst van bezoek, ontspanning voor de kinderen of eventueel voor middagrust.
Een bijzonder geslaagde en ook brood nodige verbouwing.

Dank je wel STERRE

Ook op onze verblijf plaats in kinder te huis Mariahoeve hebben we nuttige werkzamheden verrricht. Zoals het maken van een hekwerk en diverse reparaties.

Jos heeft zijn teken kunsten gebruikt om deze leuke muur schildering te maken

Bezoek aan Mariahoeve in oktober 2021

In oktober zijn we weer sinds lang bij Maria hoeve geweest, daar hebben we diverse goederen afgegeven ter ondersteuning.
Een naaimachine met stoffen / kleren en enkele laptop computers voor voor hulp bij scholing kinderen.

Tijdens onze missie in januari 2022 hebben we weer verschillende spullen met een laptop aan Mariahoeve gedoneerd, we proberen hun te blijven ondersteunen in deze moeilijke dure tijd.

In 2024 heeft Mariahoeve 2000 euro ontvangen voor de update van diverse kamers.